B96

För några veckor sen fick matte för sig att det är bra att ha såntdärnt utökat B-körkort (Eller B96, beroende på hur insatt man vill verka). Därför gick matte i körskola (en gång) och tänkte att det blir nog bra med det. Men sen ska man ju bevisa att man kan nåt också innan man får lov att släppas lös i trafiken. Såååå… matte har varit på uppkörning. Det gick som det brukar gå när någonting är direkt eller indirekt kopplat till Mullehästen; det blev förjävla krångligt. Matte vaknade fem i sex igår morse (vilket kan jämföras med att gå upp klockan fyra i den normala världen ungefär, eftersom matte är lika morgontekniskt efterbliven som Mullehästen.). Fick på sig byxor åt rätt håll, målade på nyllet utan att missa, sörplade lite frukost och åkte iväg till Hising Island.

Matte var på förarprovskontoret och tog fotot häromdagen. Det är en historia i sig (snabbt förklarat kan man säga att det var fyrtio grader varmt inne på Trafikverkets förarprovskontor, vilket gjorde att matte för varje försök till vettig bild såg mer och mer ut som en berusad Jabba the Hut, ända tills matte gav upp vid ungefär tionde försöket. Matte kommer nu inte att kunna legitimera sig utan att skämmas på tio år). Hursomhelst, eftersom matte just varit där så tänkte matte att det kan ju inte vara så svårt att hitta dit utan GPS. Och mycket riktigt, strax före sju svängde matte in på parkeringen. Matte hade uppkörningstid kvart i åtta, men körskolan ger en en halvtimmes repetition innan uppkörningen så matte skulle vara där kvart över sju. Gott om tid alltså. Utmärkt. Så matte satte sig på en väggris i solen (lagom varmt klockan sju på morgonen!) och läste igenom säkerhetskontrollspappret. Kände sig sjukt insatt i allt matte skulle göra utom lite hur bilen funkade, men matte tänkte att det kan säkert körskolläraren visa på den extra halvtimmen. Tio över sju tycker matte att matte kan det hela utantill och bläddrar igenom övriga papper, bland annat kallelsen till körprovet. Och ser adressen på kallelsen.

Tadaa; matte är på fel förarprovskontor.

Full galopp tillbaka till Mullebilen, kastar sig in, ska skriva in adressen i GPS’en och det står bara Kongahällavägen på kallelsen. Inget nummer. För den som inte är så bavandrad i Hisingsgeografin; Kongahällavägen är ungefär en mil lång och går tvärs över hela Hisingen. Det finns också en så att säga bristfällig vägbeskrivning som ingen har någon som helst nytta av. Så matte knappar in Kongahällavägen i GPS’en på vinst och förlust, rivstartar, åker iväg och försöker under tiden hitta vägfickor för att stanna och googla på den andra mobilen (hej safety on road) eftersom matte tänker att det NÅGONSTANS måste stå en vägbeskrivning eller adress. Till slut hittar matte en vägbeskrivning i en gammal Flashbacktråd, av alla ställen, och inser till sin stora lättnad att det är bara tolv minuter dit från det andra kontoret. Matte kör på åtta. Ramlar in nitton över sju på förarprovskontoret där körskolläraren väntar, och försöker se lite casual ut. Du vet, det var meningen att komma fyra minuter sent, är inte så nervös, vi kan väl kolla lite smågrejer på bilen bara, det går fort. Tralalala.

Så vi kollar bilen, allt är frid och fröjd, går tillbaka till kontoret ungefär fem över halv och matte är vid det laget lite svettig (nehe) så matte tar ett glas vatten precis när provkontrollanten kommer och säger att vi kan väl lika gärna börja, när vi är här och allt. Så okej då. Matte visar körkort och skriver på att matte vet vad matte håller på med och allt vad man måste göra nuförtiden. Så långt allt väl. Kontrollanten ber matte att koppla på släpet och göra en yttre säkerhetskontroll. Det är ju precis det matte just har läst på, så det känner matte sig ypperligt nöjd med.

Men okej. Matte kopplar på släpet (lyckas backa rakt på på första försöket, skillz), inga problem. Sen hittar matte inte hur man sätter på helljuset i bilen utan sitter och krafsar lite på knappar och spakar tills kontrollanten tröttnar och säger hur man gör (ehem). Nåväl, det blir man inte underkänd för. Kollar att kopplingsanordningen är ok, att däcken är ok och att lamporna är ok. Det är de inte. Det saknas bakljus och bromsljus på höger sida. Och vi startar om och provar igen. Kopplar om och provar igen. Inget hjälper. Matte hämtar körskolläraren som blir lätt förtvivlad, inte heller hon får igång grejorna. Så då kan matte ju inte köra nånstans. Antiklimax.

Körskolläraren är såklart jätteledsen, det är ju deras ansvar när man hyr ekipage och allt. Hon försäkrar att de ska fixa ett nytt prov så snabbt det går och att matte inte behöver betala för det eller nåt runt om. Matte är lite sådär..jahapp.. Det var ju inte riktigt vad matte hade tänkt. De erbjuder sig att stanna och vänta under dagen ifall det rullar på så de kan klämma in ett prov extra, men det kan matte inte, matte måste ju jobba. Men så är det en av de andra provledarna som hör oss. Han tycker synd om matten och säger att han slutar egentligen klockan två, men om någon kan tänka sig att köra honom hem efteråt så han slipper ta bussen så kan matte få köra upp klockan två. Körskolläraren lovar genast att köra honom.

Så matte fick åka och jobba några timmar och sen åter infinna sig på förarprovskontoret till klockan två. Nu är lamporna lagade och efter att matte återigen får skriva under på att matte vet vad matte håller på med så får matte göra en ny säkerhetskontroll, men den här gången bara av lamporna. De fungerar utmärkt. Så då åker vi. Och själva åkandet är tämligen odramatiskt, det är inte så himla mycket skillnad jämfört med att köra en Mullehäst i ett vanligt ekipage. Förutom att kontrollanten artigt påpekar vid ungefär fyra tillfällen att vi inte har någon häst med oss och att matte således inte behöver svänga stillastående i rondellerna, eftersom ordentligt säkrad last ska klara en genomsnittlig rondell. Eller cirkulationsplats. Eller vafan. Nåväl. Vi kör en bit, allt är frid och fröjd i säkert en kvart. Sen slutar blinkerslampan på höger sida på släpet att fungera.

Det är inte så mycket att göra åt det. De funkade ju när vi åkte, det kontrollerade vi allihop flera gånger. Så vi åkte färdigt vår runda och matte fick godkänt på förarprovet (efter att ha kört lite mullevältarrally genom ett par rondeller).

Så nu kan Mullehästen gå upp hur mycket som helst i vikt om han vill, matte behöver bara byta bil och släp så kan han åka med ändå. Billigt och bra.
(Nej, han kommer inte få lov att gå upp mer i vikt trots mattes körkortsbehörighet).

Matte ska nu bara ta sig igenom sisådär tio år utan att legitimera sig. Man kan naturligtvis tänka sig att matte ju kan legitimera sig med passet för all del, men det fotot är om möjligt ännu värre.

Såna där ID-kort som man fick via posten, där man fick skicka in en egen bild, finns såna längre eller?


Comments

B96 — 8 Comments

  1. Vilken duktig matte Mullehesten har! Och ja matte, om man är kund i Swedbank el ngn sparbank (och kanske gör även andra banker det också) så kan man skaffa ett sånt där id-kort med “egen” bild. Fast man måste legitimera sig när man beställer det. Men sen kan man ju använda sitt icke jabba-aktiga id-kort. Men då kan man ju inte skryta med sina körkortsbehörigheter. 😉

  2. Tur att jag var själv när jag läste det här, “berusad Jabba the hut”… Jag fick ont i magen, igen, snälla skriv en bok eller nått, jag köper.

  3. Gud jag minns plötsligt när jag körde upp för BE-kort (som det hette på den tiden), hade nästan lyckats pressa ner det i minnets slask. Hur kan man efter att ha kört med släp i flera år plötsligt sitta med darrande ben på kopplingen och vika ihop hela skiten när man backar? Jag fick kortet men vill fan inte nånsin göra om provet. BRA GJORT MATTE! Du förtjänar lite nomnoms för din prestation.

    • Tack! BE finns dock fortfarande, B96 är en nymodighet för lata människor som inte orkar gå hela vägen till BE. Med B96 får man köra ekipage som väger upp till 4,25 ton istället för 3,5 som på B-körkort. Ingen jättestor skillnad egentligen, men man slipper skriva teoriprov!
      Jag undvek allt vad jag orkade att vika hela skiten så för mig slog det över åt andra hållet istället… Dumma logik.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *